Filip Kříž

Čína proti Applu. Překvapuje to někoho?

28. 10. 2015 14:46:00
Není to nic, co by se stalo dnes. Nebo včera. Nebo den předtím. Z mobilu se stalo spotřební zboží a výrobci jsou si toho vědomi. Ti "tradiční", jako Samsung, Sony nebo HTC, strádají. Z trhu se stala bitva "čínských tygrů" a Applu.

Ono, upřímně, koho to překvapuje? Kdyby člověk před rokem usnul a probudil se až dnes, řekl by si no jo, nic se nezměnilo... Zatímco před pár lety byl jasnou jedničkou jihokorejský Samsung, nyní postupně vadne a upadá. To samé platí i pro další mobilní veterány - Sony se ne a ne dostat do černých čísel, s HTC je to jak na houpačce, kdysi slavná Motorola je už vlastně taky "Číňan".

S tím, jak se rozevírají nůžky mezi bohatými a chudými ve společnosti, se to samé děje na mobilním trhu. Málokdo zaplatí 20 tisíc za něco, co jiný udělá za polovinu. Člověk si sakra rozmyslí, jestli podpoří svého oblíbence, nebo radši ušetří a zabrousí do čínských vod.

Ostatně, už i někteří čínští výrobci, kdysi považováni za ty levné, pomalu zvedají ceny. Když se vrátíme pár let zpátky, trh byl ovládán právě zavedenými giganty. Ti ze svých marží živily marketing, náklady na vývoj i zákaznickou podporu či servisní střediska. Telefony se vesměs neměnily, a tak mohl jeden vysněný kousek vydržet majiteli tři roky - nebo i víc let.

Jenomže nic netrvá věčně. S příchodem Androidu a jakési unifikace většiny mobilů, tehdy už "smartphonů", bylo snadnější než kdy dříve, zapojit se do onoho kolosu. Číňané pochopili, že když pět kamarádů ponakupuje součástky, v garáži je dají do kupy, nebudou řešit žádný vývoj ani reklamu, a jakákoliv podpora bude končit dodáním přeprodejci nebo zákazníkovi, vytvoří tu samou chytrou věc za zlomek nákladů.

Jelikož člověk je tvor vynalézavý, takovéto "kutilské smartphony" ho brzy začnou zajímat. Proč bych měl platit tolik, když to můžu mít skoro zadarmo, řekne si. A je to. Už není cesty zpět - i relativně bohatý konzument pochopí, že ušetřit na něčem, co za rok nebo za dva stejně vyhodí do koše, se vyplatí.

Tak se z oněch malých "čínských tygrů" staly obrovské konglomeráty, které kdysi na mobilním poli nikdo neznal, ale dnes dávají všem ostatním na frak. Jasně, Huawei, Lenovo nebo ZTE nebyli žádní nazdárci již pred vstupem na onen zvláštní mobilní trh - ale i tak se z výrobců, kteří byli nedávno synonymem nekvality a objevovali se na chvostu dle prodaných kusů, stali největší hráči na trhu. No a pak je tu i druhá skupina, která začala "od píky". Xiaomi, OnePlus, Oppo, Meizu, ale i mnozí méně známí výrobci pochopili, jaké peníze se v tomhle byznysu točí - a svou agresivní cenovou politikou zabodovali

A teď se do hry opět vrací americký etalon s nakousnutým jablkem ve znaku, Apple. Ten příběh zní tak podobně, leč rozdílně. Apple také kdysi začínal jako projekt pomateného studenta, který se chtěl stát úspěšným. I Applu se podařilo dostat z garáže na samotný vrchol. Jenomže teď stojí na opačné straně barikády, a musí čelit všem těm Huaweiům a dalším, kteří ho chtějí sesadit z trůnu.

Přitom přístup "Číňanů" a Applu je vlastně úplně odlišný. Zatímco ti první útočí nízkou cenu, Apple ji drží na úplném maximu. Zatímco ti první sází, nebo ještě donedávna sázeli, především na kvantitu, Apple si vystačí s jedním nebo dvěma modely. Zatímco ti první se snaží své náklady na dovoz nebo marketing co nejvíce omezit, o Apple doslova zakopáváme na každém rohu.

Je přitom zajímavé sledovat, jak ono zvýšení ceny v podání Huaweie či Xiaomi de facto pomáhá zvyšovat jejich příjmy. I oni se tím chtějí odlišit od těch "čínských šuntů", které vyrobil "děda na koleni v garáži". Ale pořád vědí, co si mohou dovolit, a nesnaží se se svým americkým konkurentem předhánět v počtu nul na konci.

Kdežto naši jihokorejští, japonští nebo tchajwanští "chudáci" ještě nepochopili, že ani oni se s Applem nemohou rovnat. Apple je v mnoha ohledech jedinečný - ať už jde o iOS, design nebo vztah k samotným zákazníkům. Zkrátka, když se řekne "ajfoun", dává to člověku určitý status. Zato když člověk řekne "sémsunk", každý si to spojí s těma chlápkama, co dělají ledničky, teploměry a stejný telefony za 3 tisíce.

A jestli to dotyční konečně nepochopí, nebude trvat dlouho, než se z trhu ztratí úplně. Chytrý zákazník už totiž pochopil, že platit 20 tisíc za něco, co jiný dělá za polovinu, se nevyplatí...

Autor: Filip Kříž | karma: 11.61 | přečteno: 491 ×
Poslední články autora